Wednesday, January 7, 2009

Life @ Mecca Al Mukarramah (Holy Place)

Assalamualaikum semua...
ahlan wa sahlan.......ahlan wa sahlan....ya Haji..ya Hajjah!!

Perjalanan Menuju Ke Makkah Al Mukarramah. (6-7 jam perjalanan)


Tanggal 24hb November...8.00 pagi,kami jemaah pertama berangkat menuju ke Makkah,tapi kami semua akan melakukan ibadah Umrah Haji dan berniat di Masjid Bir Ali.Perjalanan ke sana memakan masa 15 minit sahaja.Tapi be4 atu......ada perkara PELIK TAPI BENAR terjadi semasa kami menziarahi wada terhadap Rasulullah di Masjid Nabawi...pasal atu nanti aku ceritakan dalam KISAH PELIK TAPI BENAR MADINAH DAN MAKKAH akan datang.

Berbalik kisah kami kan berangkat,jemaah haji sebaik berdoa dalam bas dalam berpakaian ihram,kami semua sedih campur tangis sebab kami meninggalkan maqam Nabi Muhammad.Mata kami inda segan-segan melihat Masjid Nabawi yang tersergam indah pagi atu......aku pun menangis masa atu.....dalam hatiku...(Ya Allah,berikanlah aku rezeki untuk aku bersua dan bertemu Rasulullah di masa-masa akan datang)....Mun boleh,kami mau tinggal di Madinah untuk satu bulan lagi...tapi ibadah Umrah di hadapan kami.....gambar di bawah akan menerangkan segala-galanya!

Perjalanan menuju ke Masjid Bir Ali(Zulkhulaifah)---> kami berniat ihram umrah haji di sini....
Sampai saja kami di sini,angin sajuk,suasana pun macam lain....yang penting siok lah...
Di sini pun ada cerita pelik yang akan ku ceritakan nanti.....tunggu!!!!

Selepas sembahyang tahajjud,solat sunat ihram,aku sampat lagi
 bergambar sama bapa(Hj Samsudin) di luar kawasan Masjid...



Dalam perjalanan kami berdua sampat lagi tidur...NGALEH KALI AH!!!..hehehehe



Mama fokus membaca buku panduan Haji......Labaikallah hum labaik....Labaik Kala Syari Kala Kalalabaik.... Innal Hamda Wannikmata..laka wal Mulk..Laa Syarikalaa....!!!!!!(GAMBAR ATAS)


Dalam perjalanan,kami melihat pemandangan diluar..tersentuh melihat suasana gurun..inda terbayang kami macamana boleh Rasulullah dan Saidina Abu Bakar merentasi laluan tanah  yang usang,angin bercampur cuaca panas,berasap...MasyaALLAH...tuhan saja tau....!!!(GAMBAR ATAS)



Dalam perjalanan,kami terserempak beberapa BABOON mengintai kami....bisdurang pun tau kami kan naik haji..hehehhehe.....



TANAH SUCI MAKKAH AL MUKARRAMAH




Tepat jam 2.45pm..kami alhamdulillah sampai di kawasan tanah Suci dengan laungan TALBIYAH sebanyak 6 kali...Mutawwif(pembimbing kami) ada berpesan,satu kebajikan di buat dalam tanah Suci.....100,000 ribu  pahala diberikan....SubnaALLAH!.... Dan siapa solat di dalam Masjidil Haram,Allah memberi rahmat 120 rahmat padanya...(cari tia mun ada tpt2x masjid lain),di  bawah ani ada aku selitkan gambar-gambar sekitar Hotel tempat kami menginap dan jua suasana Dalam MASJIDIL HARAM.......enjoy aah!!!!!


(GAMBAR ATAS)Tempat Hotel kami menginap ,namanya HOTEL DAR AL SALAM...perjalanan dari hotel ke Masjidil Haram selama 5-08 minit saja,ke kadai BIN DAWOOD(MALL) pun hampir jua....inda jua lama,memakan masa 2-3 minit...so siapa-siapa kan book hotel ani,mesti AWAL MENDAFTAR ARAH DARUSSALAM HOLDING SDN BHD.!!!!

*Tips untuk bakal Jemaah Haji akan datang!.... siapa-siapa kan solat dalam MasjidIL Haram ani.. mesti awal datang...aku terangkan sedikit:

1. Waktu Suboh (5.22pagi) -datang masjid selewat-lewatnya 3.30 pagi...
2.Waktu Zuhor (12.13 tgh)-dtg masjid selewat-lewatnya 11.00 pagi
3.Waktu Asar (3.15 ptg)- dtg masjid selewat-lewatnya 2.30 ptg.
4.Maghrib(5.40ptg) + Isyak (7.10pm)-dtg masjid selewat-lewatnya 4.25 ptg..
5. Jumaat (12.15)-dtg selewat-lewatnya 9.30 pagi.....kalo awal lagi bagus!!hehehe...

So dtg awal-awal yeee...mun akhir..alamat solat diluar.....kana halau oleh Polis Masjid. 
(Restah Haji..Restah Haji..... Ya Allah Haji..Restah..Restah....)<---antara perkataan yang digunakan oleh Sheikh atau Polis Masjidil Haram untuk menghalau Jemaah Haji yang akhir dtg..!!


Suasana jemaah tawaf sunat selepas Solat Isyak...aku ambil gambar selepas 1 jam 10 minit tawaf sunat di atas Masjid.(GAMBAR  DI BAWAH)


Suasana di luar Masjid,lautan Manusia membanjiri selepas solat Syuruk
(6.45 pagi).......apa macam.....ramaikan!!!!
DAN...
Aku dalam perjalanan ke hotel.......ramai manusia dihadapan......tahan saja berjalan perlahan-lahan.....!!Dugaan...



Keadaan Jemaah Haji dari Negara-negara Lain makan di luar Hotel Penginapan Jemaah Brunei,bayangkan bisdia menggunakan SEJADAH untuk tikar tpt bisdia menjamu selera,padahal tpt atu bernajis apa..... So syukur tah org Brunei kana bagi kemewahan....SYUKRAN..SYUKRAN!!!!(GAMBAR BAWAH)


Episod akan datang......ZIARAH KOTA MAKKAH......perkara menakjubkan ketika di
 AKU DAN JEMAAH HAJI  BERADA DI  PADANG ARAFAH,sabar saja ah.....tunggu!!!! 

ILLAL LIQO.......(JUMPA LAGI!!!!)

No comments: